"כלכלה יציבה": חברת דירוג האשראי מותירה את ישראל בשיא

    צבי טסלר No Comments on "כלכלה יציבה": חברת דירוג האשראי מותירה את ישראל בשיא
    10:44
    02.05.24
    איתי גדסי ויענקלה פרידמן No Comments on ח"כ שוסטר מגלה: זה מה שיגרום לנו לפרוש מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P אישרה מחדש אמש (ו׳) את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ ברמה של AA- עם תחזית דירוג ״יציבה״. החברה מציינת את המאפיינים העיקריים של דירוג האשראי של מדינת ישראל, ביניהם כלכלה איתנה, מדדים פיסקליים חזקים, חשבונות חיצוניים חזקים ומדיניות מוניטרית מישה לצד סיכונים גיאופוליטיים.

    נציגי החברה מציינים כי בשנת 2020 (במהלך משבר הקורונה ) הצטמצמה הכלכלה בשיעור של 1.9%- בלבד, התאוששה במהירות וצמחה בשנת 2021 בשיעור גבוה באופן יחסי לעולם של 8.6%, כאשר תחזית החברה לשנת 2022 צופה צמיחה בשיעור של 6%, בעיקר בזכות סקטור היי-טק חזק. על רקע ההאטה הצפויה אצל שותפות הסחר של ישראל בעיקר ארצות הברית ואירופה, חברת הדירוג חוזה כי הצמיחה לשנת 2023 תעמוד על 2%. יחד עם זאת, מודגש כי שיעור צמיחה זה עולה על רוב המדינות המפותחות.

    החברה צופה כי שיעור הצמיחה בטווח הארוך יתייצב על 3.5% בדומה לביצועי עבר, ומציינת כי לצד החוזקות של הכלכלה, קיימים אתגרים בנוגע לפריון נמוך בתחומי הכלכלה המסורתיים שיעור השתתפות נמוך באופן יחסי בכוח העבודה בחלק מאוכלוסיית הישראל.

    חברת הדירוג מציינת כי תרומה נוספת לצמיחה בטווח הארוך עשויה לנבוע מהתרחבות משק הגז הטבעי, בפרט לאור הצורך באירופה למציאת מקורות גז אלטרנטיביים.

    החברה מציינת את העודף התקציבי אשר נצבר בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2022. הביצוע התקציבי החזק ביותר מזה כמה עשורים אשר מבוסס על גידול בפעילות המשק בהכנסות ממיסים. החברה צופה כי ברמה שנתית התקציב יהיה מאוזן, שיפור משמעותי לעומת השנים הקודמות.

    נציגי החברה צופים כי לאור העלייה באינפלציה והידוק המדיניות המוניטרית, ייווצרו לחצים על הממשלה לפעול על מנת להקל את יוקר המחיה, והגירעון יעמוד על 2% מהתוצר בשלוש השנים הבאות. על פי תחזיות החברה יחס החוב-תוצר נטו ישוב לרמתו בשנת 2019 (כ- 58% מהתוצר) ב- 2024.

    בנוסף, החברה מציינת לחיוב מבנה החוב המיטבי של הממשלה הכולל שיעור גבוה של מחזיקי אג"ח מקומיים, גישה מצוינת לשוקי הון המקומי והבינלאומיים וגיוון במקורות המימון.

    נציגי החברה מציינים את החשבונות החיצוניים והמדיניות המוניטרית כנקודות מפתח בדירוג האשראי של ישראל. בחשבון השוטף נרשם עודף במשך 18 שנים רצופות, אשר נתמך ע"י ההתרחבות המהירה של ייצוא השירותים הטכנולוגיים. בנק ישראל פועל בעצמאות רבה ובאמתחתו מגוון כלים מוניטריים, כמו גם יתרות מט"ח גבוהות, כ- 189 מיליארד דולר, נכון לאוקטובר 2022.

    החברה מציינת לחיוב את ההסכמים שנחתמו בשנים האחרונות עם מדינות האזור, בראשם הסכמי אברהם. יחד עם זאת סיכונים ביטחוניים וגיאופוליטיים מגבילים את דירוג האשראי. בהודעת החברה נרשמת התייחסות לעובדה כי בהתאם לתוצאות הבחירות האחרונות, הושגה הכרעה ברורה לאחר מספר מערכות בחירות וכי צפויה לקום ממשלה בזמן הקרוב. החברה מציינת כי ביצועי הכלכלה הישראלית אינם נוטים להיות מושפעים מהשינויים התכופים במערכת הפוליטית.

    שר האוצר היוצא, אביגדור ליברמן: "אישור נוסף של דירוג האשראי על ידי S&P עם תחזית דירוג יציבה, הוא תוצאה של מדיניות פיסקלית אחראית ומדגיש את איתנותה של הכלכלה הישראלית. השבחים שאנו מקבלים הם עדות נוספת להחלטות שקולות ואחראיות שהתקבלו במשך התקופה האחרונה".

    החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "היציבות המתמשכת של דירוג האשראי הגבוה מהווה עדות לחוסן הכלכלה הישראלית, גם בימים של אי ודאות ואינפלציה עולמית. שמירה על עקביות ואחריות פיסקלית תוך המשך מגמת הירידה ביחס החוב לתוצר תומכת בדירוג המדינה. אגף החשב הכללי ימשיך לנקוט במדיניות אחראית של ניהול החוב הממשלתי".



    0 תגובות